Exkluzív interjú Spilák Gergellyel, a Spilgery márka megalkotójával
Annak ellenére, hogy a SPILGERY Lifestyle egy fiatal márka, a
legnépszerűbb hazai designermárkák közt szerepel. Mesélnél egy picit az
indulásról?
Azért ez ebben a formában nem igaz, persze számomra azért a
legnépszerűbb, mert a saját bébim, és az egész brendet évek óta roppant
aprólékosan rakosgatom egyre jobban össze, a dizájnok, az arculat és az egész
projekt egészében én vagyok, de nyilván ez is egy selfbrand-nek a lényege, hogy
az emberek azzal azonosítsák, aki az egésznek megalkotója. Nemrég sikerült
elindítani a webshopot, de még rengeteg részlet van, amelyeket csak az idő
haladtával látok, hogy az úgy jó ahogyan van, vagy majd másképp kell csinálnom,
stb.. Igazából a SPILGERY amúgy sem csak egy divatmárka, ez inkább egy Lifestyle
brend, amely nem csak az öltözködésről, hanem egy életérzés átadásáról szól. Az
írásaim, és a követőim a személyemet, a gondolatokat is látják benne, és majd
idővel sokkal inkább látszódni fog a SPILGERY teljes egésze. Amúgy soha sem a
hazai piac az, ami inspirált, vagy legalábbis nem mérem senkihez magamat,
megfelelni sem akarok egy hazai márkának, vagy celeb divatgurunak, mert én csak
én akarok lenni, és nem is akarnék versenyezni mással, vagy más márkákkal, vagy
jobb lenni náluk. Én csak őszintén adni akarok az embereknek egy kis mást,
pozitívat és egy vidám életérzést...
 |
|
 |
A divat számodra egy kommunikációs eszköz. Mi vonzott a
divatszakma felé?
Én azért nem mondanám magamra, hogy a divatszakmába soroljanak,
mert bár ez egy divat brend is egyben, de számomra ez valahol az íráson kívül
egy másik olyan terület, ahol kiélem a saját inspirációmat. Én igazából csak
adni akarok ezzel valami plusz érzést, és persze, hogy ez egyre nagyobb legyen,
nyilván üzleti alapon kell gondolkoznom benne, mert azért csak hobbinak kicsit
drága lenne. A lényeg, hogy a saját inspirációm és szórakozásom mellett ez egy
kihívás is egyben. Építeni valamit, alkotni valami újat és adni másoknak. Amúgy
én a „divat” szó helyett inkább a stílusra helyezném a hangsúlyt, mert egy
korábbi híres ember szavait használva én is azt mondom, hogy „divatos holmit
bárki megvehet, akinek pénze van rá, de a stílusosságot azt soha nem kaphatsz
pénzért.” A stílus szerintem egy összkép eredménye, amely szerintem összhangban
van az ember lelkületével is, és ezért is olyan megfoghatatlan néha az, amikor
valakit olyan stílusosnak látunk, mert pont ez az a ritka érzés, amely valakiben
meg van, más valakiben meg nincs. És nyilván a stílus valóban egy fontos
kommunikáció is egyben, hiszen egy ember stílusa, kisugárzása igen sokat elárul
az adott személyről. És persze nem feltétlen egy stílus lehet csak ami jó, de
azt gondolom a saját stílusunknak ön-azonosnak kell lennie, valahol azt kell
visszatükröznie, akik mi magunk vagyunk. Én például soha nem tudom magamat
rockerként elképzelni, de attól még rengeteg rocker stílusú ember lehet,
akiknek meg pont az a stílus az, ami hozzájuk illik.
Mi jellemző az SPILGERY Lifestyle márkára?
Az SPILGERY több, mint egy sima divat- vagy ruházati márka. Az
SPILGERY ötlete eléggé összetett, ezért is kellett sokkal több idő a
megvalósításához, és még mindig nem állt össze a teljes kép. A SPILGERY-vel egy
fajta életérzést közvetítek, egy fajta pozitív többletet, vidámságot, amellyel
ez a brend egy kis „crazy” színfoltja akar lenni a Világnak. Szóval egy olyan szórakoztató
életérzést, inspirációt akarnék átadni az embereknek vele, mint ami abszolút
rám is jellemző, amilyennek engem is sokan ismernek. Mert valójában a korábbi
sikereim itthon, majd Bécsben is nagyrészt annak voltak köszönhetőek, hogy valamiért
nagyon sokak akartak velem együtt dolgozni, követni, olvasni az írásaimat, vagy
bármit is, de a lényeg mindig a személyiségemen volt, amit valamiért a
legtöbben egyből inspirálónak találnak. Szóval a SPILGERY az valahol egy
stílusváltó, egy változást hozó brend akar lenni. Nem csak a ruházkodási stílus
értelmében, hanem gondolkodásmódban is, mert a brend próbál jó hatással lenni
arra, ahogyan mások gondolkodjanak vagy tegyenek meg dolgokat...
 |
|
 |
Mi az, amiből inspirálódsz a tervezéskor?
Igazából, ez az inspiráció valahol lehet, hogy egy született
adottság is, amiért amúgy nagyon hálás is vagyok, de mind az írásaimnál, mint
pedig a brend-el kapcsolatosan is csak úgy jönnek a dolgok maguktól. Ez pont
attól jó, hogy spontán és akár váratlanul is kaphat az ember egy ihletet, amit
még aznap reggel nem is gondolt volna. És tényleg volt olyan, amikor egy
éjszaka nem tudtam a napi teendők után azonnal elaludni, és hirtelen jött egy
villanás, egy pár gondolat, ami elindítja az embert, és amikor aztán például a
kevés szabadidőmben a gép előtt néha belemélyülök a dizájnba, ott akkor aztán
minden jön spontán. Valamiért rá tudok érezni arra, hogy mi az ami tetszik majd
az embereknek, amit persze előre nem tudhatok, de minden esetre nekem minden
egyes dolog tetszik, amit összehozok, mert amivel nem így lennék, azt nem is
hagynám jóvá, és nem is tenném ki a webshopba. De ezen kívül az üzleti dolgaim
és a sok éves értékesítési-, valamint Network tapasztalatom is (ahol rengeteg
embert vezettem és motiváltam) mind megtanított engem arra, hogy még a nehezebb
helyzetekben is motivált tudjak maradni, és ezt a motivációt valamiért mindig
könnyen is tudtam közvetíteni mások felé. Szóval az a legjobb, hogy amit a
saját inspirációmból alkotok, azzal másokat is inspirálni tudok, és látva a
pozitív élményeket én újabb inspirációkat kapok, és így tovább...
A különleges logó nem egyszerű arculati elem az üzleti
kommunikációdban, hanem az általad tervezett anyagokra és kiegészítőkre is
rákerül mintaként. Hol készülnek a kollekcióidhoz tervezett rendkívül finom,
egyedi ruhaanyagok?
Az én esetemben egyelőre inkább a dizájnon van a hangsúly, mert
a ruhákat és az egyéb termékeket is nagyrészt Amerikában, vagy egyéb más
országban gyártják. Mivel én alapból a dizájnra fókuszáltam, mert pont az
ihletett arra, hogy valamit alkossak, így soha sem maga a gyártási technológia,
vagy az anyagok milyensége volt az, amiből elindultam. Mondom ezt úgy, hogy a
klasszikus divatszakma meg sokszor pont az anyagok milyenségéről szól. Ez lehet
baj, az is lehet, hogy nem, de nálam ez így adódott. És ugye attól még, hogy
kreativitásban és ötletekben jónak tartom magamat, attól még én szakmailag nem
vagyok az a profi, mint amilyen például egy Náray Tamás. Én az erősségemet a
dizájnhoz való érzékemben és a kreativitásomban látom, és ez jól is van így,
mert nem is akarnék a többi részében elmélyedni. Kis túlzással én a
dizájnjaimat és az elképzeléseimet ugyanúgy rátehetem egy egérpadra is, mint
egy pólóra, szóval a lényeg nálam mindig „csak” a feeling és az inspiráció
átadása. Ez persze nem azt jelenti, hogy gagyi minőséget akarok adni...
 |
|
 |
Szerinted mennyire képes tükrözni a személyiségünket egy ruhadarab?
Erre
már fentebb a stílus kapcsán is válaszoltam, hogy szerintem
mindenképpen tükrözi, legalábbis tükröznie kellene. Az is lehet, hogy
pont azt tükrözi belőlünk, amire vágynánk, vagy akik valójában lenni
szeretnénk. A mai kissé rideg világban, ahol mindenki még inkább
szeretetre és elismerésre vágyik, azt gondolom még inkább érvényesül az
öltözködés iránti vágy, sokan talán ebben próbálják kiélni jobban
magukat, és ezt a jelenlegi életünket uraló online média világa még
inkább csak erősíti, mert kevesebb a személyes emberi kapcsolat, és így
élőben is mindenki még szebbnek akar tűnni, talán sokszor többnek is
akar látszani annál, mint aki valójában. Szerintem a mai világban az
öltözködés néha egy fajta „kárpótló” szerepet is jelenthet, mert
feltölthet bennünket, egy szép ruhát megvenni, felvenni és azt akarni,
hogy jobban nézzünk ki általa. Így ez sok esetben még plusz önbizalmat
is adhat az embernek. Mind emellett ha valaki tisztában van önmagával,
akkor gyakorlatilag „bármiben” képes jól mutatni, hiszen jól érzi magát a
bőrében, és ez adja mindig azt a „pluszt”, amelyet egy ruhával sem
lehetne csak úgy kompenzálni...
A te darabjaid mit üzennek a külvilágnak?
Vidámságot, pozitív életérzést és némi őrültséget! Azt is, hogy
merj változni és változtatni!
Nagyon nehéz tervezőként elismertté válni. Szerinted mire van a
legnagyobb szükség a tehetségen kívül az érvényesüléshez?
Nem tudom, mert ez soha nem is foglalkoztatott, én nem is akarok
tervező lenni. Én nekem csak tetszik szép dolgokat megalkotnom, és ennyi. Nekem
ez az egész egy hobbi. A saját vállalkozásom és az egyéb üzleti tevékenységeim
mellett ez nekem egy olyan hobbi, mint másnak a sport, vagy moziba járni. Nekem
ez egy hobbi, amivel alkotok, önmegvalósítók, és talán pozitív dolgokat is
adhatok másoknak mi közben még örömömet is lelem benne. Szóval tök jó. Ha az
idők során ez az egész még nagyobbra kiforrja magát akkor nyilván meglátom
mennyire mélyülök el benne, de semmiképp nem az volt a célom, hogy Spilák
Gergely, mint „divattervező” legyen valahol bemutatva...
Szerinted mik a jólöltözöttség kritériumai?
Ez helyzet és adottságfüggő. Nyilván szerencsés az, akinek
alapból jól áll az öltöny, de neki sem mindegy, hogy hová veszi azt fel. Az
embernek figyelembe kell vennie a saját adottságait, és valahogyan úgy tudni
felöltözni, hogy „ne legyen se túl sok, se kevés.” Ugyan olyan jól kell éreznie
magát a bőrében, akkor is ha elegánsnak kell lennie, és akkor is ha „csak” sima
hétköznap van. Na és a pénzzel ennek tényleg semmi összefüggése nincs, mert a
stílus az tényleg nem pénzfüggő, de akarni annál inkább lehet jól kinézni...
Szerinted milyen a divatkultúra Magyarországon?
Ez egy elég kényes kérdés, mert az ember nem akar
általánosítani, főleg mert egy ilyen téma esetében szerintem igen sok kritérium
lehet ami alapján véleményt lehetne mondani. Éltem ugye 8 évet Bécsben is, és
én ott is, meg itthon is mindig szerettem az egyéniségeket, a karaktereket,
akik valamiért úgy „egyben” voltak, szóval akiknek meg volt az a stílusa, amely
nem utánozható, hanem egyszerűen úgy jó, ahogyan van. Nagyon sokak szerintem
eleve másokat majmolva öltözködnek, mert valakihez hasonlítani akarnak, vagy a
másik szempont, amikor valaki csak a márkás dolgokat veszi fel, és az alapján
akar stílusos lenni. Ahogyan említettem is, a stílus vagy van, vagy nincs, de
venni azt nem lehet. Tanácsot persze lehet adni ha kérnek, feltéve ha az illető
elfogadja, de szerencsére ez nem az én feladatom. Vannak itt az országban úgyis
elegen azok a „megmondó” emberek akik szerintem a papír, vagy tényleges
végzettségük végett úgyis mindig jól tudják, hogy „kinek mi kell, hogy
tetsszen...”
Számodra mit jelent a siker?
Gyors lereagálva a kérdést, anno meg megírtam ugye a SIKER
Grammatika könyvemben is ezt, hogy valahol a siker mindenkiben benne van, de
mindenkinek a saját kihívása is az, hogy mindezt életre keltse magában. És a
másik dolog, hogy a siker fogalma mindig is egy relatív dolog, mert mindenkinek
más jelenti a sikert, ami jól is van így. Mindenkinek más a prioritása, más
amit el akar érni, valamint mindenben nem lehet senki sem sikeres. Ha az ember
rájön arra, hogy mit is akar valójában az élettől, és megtalálja azt a dolgot,
amiben ki szeretne teljesedni, akkor munkával és alázattal nyilván elérheti
azt, amit ezzel szeretne. Az persze egy másik kérdés, hogy ez őt mennyire teszi
boldoggá. Mert szerintem a siker sokkal inkább kellene a saját magunk
boldogságát jelentse, mint a rengeteg külső elismerést és mázat, amit esetleg a
külvilág reflektál arra, ha minket sikeresnek ítélnek meg. Ha én magam
elégedett vagyok azzal amit elértem, akármi is legyen az, az már számomra
siker. És ha ez valami apró dolog akkor sem baj, csak legyen az ember boldog. És
a másik a közbenső út, ameddig elérheted az adott dolgot, valahol annak is
élvezetesnek kell lennie, és nem lehet a sikert csak a végeredményre helyezni,
mert ha netán mégsem éred el az adott dolgot, akkor meg csak csalódott lennél.
Szóval fontosak a részsikerek is, a folyamatos fejlődés, és haladni a vágyaink
felé.
Milyen jövőbeni tervek megvalósításán töröd most a fejed? Van
olyan álmod a márkával kapcsolatban, amit mindenképp el szeretnél érni?
Én mindig is terveztem, vagy ötleteltem valamin, de az egész
életemet ez jellemzi. Mindig is szerettem menni, tenni, haladni egy cél felé, és
megvalósítani azt az adott dolgot. Az idők persze néha átírják a lehetőségeket,
és van amikor egy adott üzlet nem úgy alakul, de előre ezt sosem látni.
Jelenleg is több üzletben vagyok és nemzetközi projekteket is csinálok, vagy
csinálunk közösen pár barátommal. A márka az a saját gyermekem, és jelenleg
talán a legkedvesebb dolog a szívemnek, hogy egy igazi brend legyen. Valahol ez
egy olyan önmegvalósítás és kihívás egyben, hogy nem feltétlen a pénzt nézem
benne, hanem csak élvezni akarom, hogy egyre jobb legyen. Aztán ha idővel
alakul, akkor a többi üzleti dolgot fokozatosan leépíteném, hogy még több
energiámmal erre tudjak koncentrálni. De majd ez úgyis alakul, sok olyan
lehetőséget előre nem is lát az ember, amely még majd útközben adódik, én
valahol ezekkel is mindig számolok. Minél jobban beleélem magamat egy dologba,
annál több segítség is érkezik útközben, legyen szó kapcsolatokról, vagy
bármely olyan plusz segítségről, amely az egészet előrébb viszi.
Köszönjük az interjút és további sok
sikert kívánunk!
Fotókat készítette: Mónáth Éva divatfotós EVAM - Divatfotózás a Te stílusodban
Központi adminiszrátor