Belépés Regisztráció | Elfelejtett jelszó
2018. Január 17. Szerda, Antal, Antónia
   
   
SZAKMAI ELIT DÍJÁTADÓ
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2017
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2016
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2015
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2014
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2013
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2012
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2011
EXKLUZÍV INTERJÚK
PR CÉGBEMUTATÓ
ÉLŐVILÁG - TERMÉSZET
AUTÓ - MOTOR
ESKÜVŐ
FASHION
GASZTRONÓMIA - KIVÁLÓ MAGYAR BORÁSZ
FOTÓ
ÉRDEKESSÉGEK - TATTOO
OTTHON
SZÉPSÉG & EGÉSZSÉG
REG - ENOR INFO

CINESTAR - A CITISTAR.HU videogaléria
a Videótartalmak feltöltése folyamatban, a galéria hamarosan indul...

Sztár akarok lenni, tehát az leszek! Az évtized új sztártípusai

Bár Jacko halála után sokszor leírták, hogy ilyen hatalmas STÁR már nem is lesz többet, azért sztárok vannak még bőven. Sőt: a megszokott típusok, a helyes, a dögös, a drogos botrányhős és a többiek mellett az évtized újfajta sztártípusokat is kitermelt. Őket vesszük sorra: a tehetségkutatón, neten befutott, vagy éppenséggel uncool sztárokat és társaikat.

Tehetségkutatók

Internet ide, mp3 évtizede oda, az évtized egyik legkomolyabb sztárügyi fejleményét egy ősi és elavult médiának, a televíziónak köszönheti a popzene - és ez ráadásul olyasmi, ami elmaradott hazánkban is létezik! Tehetségkutató műsorok korábban is voltak, de igazán nagy hatásuk akkor lett, amikor 2001-ben a Pop Idolban összekombinálták a "ki énekel jobban" versenyt a kétezres évek másik nagy tévés sikerműfaja, a valóságshow elemeivel. Az ötlet látszólag pofonegyszerű, viszont igen hatásos: a versenyzőket nemcsak teszteli a műsor, hanem egy füst alatt fel is építi sztárként. Ha valaki kicsit is érdeklődik az amerikai popkultúra iránt, és végigböngészi a világegyetem egyik legnézettebb műsora, az American Idol eddigi döntőseit, az rá fog döbbenni, hogy nemcsak az elsők, de a második, negyedik vagy akár még többedik helyezettek közül is meglepően sokan bent maradtak a pop élvonalában. Persze azért a milliónyi helyi mutációk győztesei jobbára megmaradnak helyi sztárnak (de e minőségükben nagy dolgokra képesek, akár Irakot is közelebb vihetik a nemzeti egységhez); a szélesebb körű ismertségre a legnagyobb esélye nyilván az amerikai és brit versenyzőknek van. A nemzetközi piacon a legmagasabbra előbbiből (talán) Kelly Clarkson, utóbbiból Leona Lewis jutott - ők már le is vetkőzték a "tehetségkutató-sztár" kategóriát, és simán sztárok.

Azt, hogy a legújabb nagy fenoménből, a "tündérmesébe illő" történetű Susan Boyle-ból hosszabb távon lesz-e valami, vagy megmarad rövid lejáratú, ám annál nagyobb csodának, egyelőre nem tudjuk. Ezeknek a műsoroknak köszönhetünk továbbá egy sajátos "sztár" típust is: azt, aki rettenetesen béna, esetleg egyenesen fülsértően hamisan énekel, de határtalan önbizalomtól vezéreltetve elmegy a meghallgatásokra. Közülük legtöbbre William Hung vitte, akinek nemcsak az interneten alakult ki komoly rajongótábora (vagy "rajongótábora"), hanem 2004-2005-ben több lemezt is kiadott. Végül pedig ezeknek a műsoroknak köszönhetjük Simon Cowellt mint sztárt, aki ún. zeneipari guru létére híresebb Istennél. A tehetségkutatók nagy hatalma persze sokaknak nem tetszik: ezek nem is a Tehetséget, csak az énektudást tesztelik; ráadásul megölik a régi típusú, alulról építkező zenekarokat, mert már minden fiatal most rögtön! híres akar lenni - szokták hangoztatni az örök fanyalgók. (Említhetnénk itthon előzményként a Táncdalfesztivált és Ki mut tudot, de azok összehasonlíthatatlanul más körülmények között működtek.)

Producersztárok

Korábban is volt néhány olyan producer, aki több volt, mint profi háttérmunkás: Rick Rubin vagy Brian Eno nevét a szűkebb szakmán kívül is lehetett ismerni, de azért sztárnak nem neveznénk őket (Eno persze zenész is és elméletalkotó, de akkor sem sztár) - az egyetlen kivétel talán Dr. Dre volt. Ebben az évtizedben azonban Timbaland és a Neptunes duó már felemelkedett az igazi sztárstátusba; többször előfordult, hogy a velük való együttműködés hozta meg az ismertséget egy-egy előadónak, vagy legalábbis tette őket a korábbinál szélesebb körben híressé. Az angoloknál Mark Ronson és Calvin Harris pedig már tényleg az a kategória, akinek egy-egy jobban sikerült Twitter-üzenetéből hír lesz a zenei sajtóban. (Zárójelben említhetjük Kanye Westet is, aki producerként lett ismert, de azért sztár csak akkor, amikor az egész világ elé kitette Egóját. Másik irányból ott van Will.i.am is, akinek produceri munkásságáról leginkább azért tudunk, mert STÁR.)

YouTube, MySpace

Akármennyit beszéltek arról, hogy már mindenki lehet sztár a YouTube-nak és MySpace-nek és társaiknak köszönhetően, azért a valóságban azért mégiscsak nehéz olyan Valódi Sztárokat találni, akik onnan törtek fel. A legtöbb olyan előadó, akinek milliónyi a barátja és tízmilliós a nézettsége, megmarad egy internetes szubkultúra sztárjának, akin a kívülállók leginkább csak röhögnek és/vagy szörnyűlködnek (az eminens példa, csak vigyázva tessék kattintani: brokeNCYDE). De még az évtized egyesek szerint legjobb klipjét szállító OK GO sem lett igazi sztár, Tay Zonday (Chocolate Rain: 44,7 millió néző) pedig még annyira sem. És emlékszik még valaki Esmée Dentersre, akit Justin Timberlake szerződtetett le YouTube-népszerűsége alapján? Leginkább Soulja Boy az, akit YouTube-sztárnak nevezhetünk, bár róla is tudni kell, hogy Crank That sikerét meglovagolni kívánó Souljaboytellem.com című nagylemez (sic) jóval rosszabbul teljesített, mint "vírusvideói" és a (fizetős) számletöltései alapján várták.

A gyakran emlegetett, a MySpace által feldobott előadók, például Lily Allen vagy az Arctic Monkeys pedig akkor lettek valójában sztárok, amikor kiadóik elkezdték őket úgy reklámozni, hogy hohó, őket mennyire szereti az internet! Ami jó PR-szöveg volt tényleg, de a helyén kell kezelni. Itt említenénk még egyszer Katy Perry sztoriját, akit lemezcége kifejezetten úgy épített fel, hogy az elején elhitette az internetezőkkel: az izgalmas új énekesnőt ők, saját maguk fedezték fel! Az viszont bizonyos, hogy az internet egy más módon tényleg megváltoztatta a sztárvilágot: Kanye West egy-egy jobban sikerült botránya után a blogján magyarázza el, hogy ő hogyan látta a történteket; a Twitter jóvoltából pedig mindenki azonnal értesülhet arról, hogy kedvence mit vacsorázott, vagy hogy a Szigeten valaki be akarta dugni a fényképezőgépét Lily Allen szoknyája alá.

Tiniszenzációk

A következő három kategóriának már bőven voltak előzményei korábban is, így például a tinikre vagy olykor még náluk is kisebbekre pozícionált termékeket nyilván nem kétezer után találták fel. Ugyanakkor az is tény, hogy az utóbbi években hódítanak a minden korábbinál pontosabban belőtt és - a mögöttük álló profi gépezetnek, nem egy esetben a Disney-nek köszönhetően - hisztérikus rajongást kiváltó tiniszenzációk. Hannah Montana és Miley Cyrus, Jonas Brothers, High School Musical, legújabban pedig (a YouTube-on katapultált) Justin Bieber - az ő esetükben már fel sem merül, hogy a célkorosztály fölöttieknek bármi közük lehetne hozzájuk; már persze a termékek megvásárlását, adott esetben a moziba vagy koncertre való kísérgetést leszámítva.

Az uncool sztár

Korábban is voltak sikeres geekek, az évtized popzenéjének egyik meghatározó alakja, Chris Martin, a Coldplay frontembere azonban új szintre emelte az uncool sztárságot - ő úgy lett a világ egyik legnépszerűbb énekese, hogy kifejezetten ellentéte volt mindennek, amit bármilyen értelemben coolnak nevezhetünk. Felelősségteljesen kérte sztártársait, hogy mielőtt szétvernének egy hotelszobát, gondoljanak a szegény takarítóra, akinek majd rendet kell raknia utánuk (amely üzenettel ugye rendes ember szimpatizál, de ez akkor sem cool); a Viva La Vida lemezt úgy vezette fel, hogy szeretne végre olyan zenét csinálni, hogy a gyerekeinek a suliban ne kelljen majd szégyenkezniük az apjuk miatt.

Az évtized legjobb sztárinterjújában, ami a Rolling Stone-ban The Jesus Of Uncool címmel jelent meg, hosszan ecseteli, hogy korábban "nagyobbak voltak, mint amilyenek jók"; hogy hogyan fikázta le Brian Eno zenéjük nagyjából minden elemét; hogy igen, vannak pontok, amikben egyetért a New York Times kritikusával, aki szerint a Coldplay "az évtized legelviselhetetlenebb zenekara". Akármit is gondoljunk a Coldplay zenéjéről, azt el kell ismernünk, hogy ezt a figurát Chris Martin zseniálisan megalkotta. Az évtized egyik jelentős trendjének képviselői, a (szerintünk általában roppant idegesítő) nyafizós énekes-dalszerzők nagyrésze próbálta ebben (is) utánozni őt; a legtöbben nyilván még nála is uncoolabbak voltak (pl. nem volt világhírű színésznő a feleségük), de az már tényleges, valódi bénaság volt: a figurát ilyen jól senki nem tudta hozni.

A metasztár

Ennek is megvannak az előzményei, például Madonna, aki ugye nemcsak hogy tudatosan sztár, hanem imidzsének jelentős alkotóeleme ez a tudatosság (a zseniális üzletasszony!). Lady GaGa azonban továbbfejlesztette ezt a típust. Úgy indult el, hogy azt mondta: "Én sztár akarok lenni, tehát sztár leszek", és sztárságának legfőbb tartalma (egyelőre legalábbis) nem sokkal több, mint hogy ő sztár akart lenni és az lett - meg az, hogy nahát, nem hord nadrágot!!! De ha jobban meggondoljuk, extravagánsnak mondott öltözködésének is az a jelentése, hogy "sztár vagyok!" (Ezért lehet, hogy bár finoman fogalmazva nincs a legszexibb énekesnők között, a világot mégis annyira foglalkoztatja külseje, például nemlétező pénisze.) Ha nem is hasonló mértékben, de metasztárnak nevezhetjük azokat az új előadókat is, akik idióta öltözködéssel lépnek a világ elé. Például az MGMT vagy az Empire Of The Sun tagjait őrültnek tartanánk, ha úgy néznének ki, ahogy, és nem lennének sztárok - ebből pedig valahogy mintha következne, hogy tehát akkor sztárok.



Központi adminiszrátor (quart.hu)


nyomtatható változat nyomtatható változat ajánlás e-mailben ajánlás e-mailben ugrás a lap tetejére ugrás a lap tetejére
 
Hírek Fórumok Szavazások  
Durva hibák a fogyókúrában!
5 jellemző fogyókúrás hibát szedtünk össze.
Öt dolog, amitől felforr a férfiagy
Mi fiúk tudjuk, hogy a férfiak agya másképpen működik, mint a nőké.
Sztárok luxusautói
A hírességek közül sokan szeretik luxusautókra költeni pénzüket,
Bar Refaeli
Az izraeli szupermodell Bar Refaeli fehérneműs képei
Justin Price
Justin Price's Photos
Sexy 18+
Az erotikus tartalom miatt az oldalt csak 18 éven felüliek látogathatják!
A japán konyha
Sehol nem fordítanak olyan nagy gondot az ételek felszolgálására, mint Japánban.
Otthon pinkben és fehérben
Ebben a lenyűgöző, Párizs közelében épült, modern családi házban a tulajdonosok nemcsak a XXI. század formanyelvét alkalmazták
15 gondolat a tartós kapcsolatért
Frissítsük fel a házasságunkat!
Franciaország lett a világ legjobb országa
Immár negyedik alkalommal választotta éves felmérésén az amerikai International Living magazin a világ legjobb országának Franciaországot.
Legyen a kezdőlapom | Hozzáadás a kedvencekhez | Médiaajánlat | Impresszum | Felhasználási feltételek | Szerzői jogok
Copyright © 2008. Citistar. - All rights reserved.